Legger til rette for tegningsløs byggeplass og robotisering
I oktober 2019 gikk startskuddet for Bane NORs prosjekt Krav til informasjonsmodellering (KIM). Prosjektet jobber med å utvikle et felles kravdokument for veg, bane og bygninger, som skal brukes i konkurransegrunnlaget til totalentreprisene i Fellesprosjektet Ringeriksbanen og E16 (FRE16), et fellesprosjekt mellom Bane NOR og Statens vegvesen. KIM-prosjektets mål er å skape verdier for både Fellesprosjektet og hele samferdselsbransjen.
«Vi ser at arbeidet i KIM vil kunne ha store positive ringvirkninger for samferdselsprosjekter i årene fremover», sier Stine Undrum, utbyggingsdirektør i Bane NOR
For byggherre er det viktig at entreprenører og rådgivere jobber og leverer innenfor de samme rammene. Derfor vil det være en verdi i det å utvikle entydige felles krav til informasjonsmodellering for det som skal bygges.
- Entydige og felles krav skal forenkle utarbeidelsen av konkurransegrunnlag, oppfølging på tvers av totalentrepriser, og i tillegg tilrettelegge for mer direkte informasjonsflyt gjennom strukturerte data også inn mot drift og forvaltning, forteller Kristin Lysebo, leder for BIM-seksjonen i Bane NOR.
Dette kommer til uttrykk blant annet gjennom Fellesprosjektets ambisjon om leveranser av modeller på åpne formater. I tillegg til fordelen dette skaper for byggherre, har Fellesprosjektet også som ambisjon at kravdokumentet skal skape verdier for flere i samferdselsbransjen. Målet er å være en fremtidsrettet samfunnsaktør.
- Når KIM-prosjektet bruker definisjoner og innhold fra «VU-053 Modellbaserte vegprosjekter» som utgangspunkt for sitt dokument, bidrar det til å samordne krav mellom veg og bane. At KIM-prosjektet tar en kritisk gjennomgang av tekstene til VU-053 vil utvilsomt bidra til kvalitetsheving også for VU-053, sier Thor Sigurd Thorsen, prosjektleder for VU-053 Modellbaserte vegprosjekter i Statens vegvesen.
- Vi ser at arbeidet i KIM vil kunne ha store positive ringvirkninger for samferdselsprosjekter i årene fremover,sier Stine Undrum, utbyggingsdirektør i Bane NOR.
Kravdokumentet skal skape verdi for alle interessenter
- Vi ønsker at entreprenører og rådgivere skal slippe å forholde seg til delvis overlappende og ikke samkjørte krav. KIM-prosjektet jobber for å forenkle og effektivisere tilbudsfasen og prosjektgjennomføringen, og med dette også minimere risiko. I tillegg vil kravene forenkle håndteringen av grensesnitt på tvers av arbeidspakker og entrepriser, forteller Lysebo.
Det nye kravdokumentet skal også gjøre det lettere for øvrige interessenter som for eksempel kommuner, grunneiere og naboer å få innsikt i relevant informasjon. Innsynsløsninger og samhandlingsløsninger som gir informasjon basert på hver enkel sitt informasjonsbehov skal bidra til dette.
Fremtidens kravdokument
Med KIM-prosjektet ønsker Bane NOR å gjøre et arbeid for hvordan fremtidens kravdokument kan se ut. Enhetlige krav til tegningsløse byggeplasser, Modellmodenhetsindeks (MMI), modellbasert miljøoppfølging og robotisering er en del av temaene som diskuteres.
- Ambisjonen vår er å ta bransjen enda et steg nærmere en modellbasert fremtid, for mer effektiv prosjektgjennomføring av samferdselsprosjekter samt legge til rette for mulig modellbasert drift og vedlikehold, sier Lysebo.
Gjennom hele prosjektperioden har det vært en åpen og aktiv dialog med bransjen og andre standardiserings- og utviklingsinitiativ. Dette har skapt synergieffekter og sikret at man ikke jobber i ulike retninger innenfor bransjen. Kravdokumentet som KIM-prosjektet utarbeider, vil derfor med sine konkrete og fremtidsrettede felles krav være et godt utgangspunkt for standardisering i bransjen.
Vil du bidra til å sikre verdiskapning?
For KIM-prosjektet er åpenhet og involvering helt sentral for å kunne lykkes med å skape verdier for hele bransjen. Et av tiltakene for å klare dette er at det månedlig publiseres nye versjoner av kravdokumentet slik at de som ønsker kan sende innspill underveis. Det skal publiseres totalt seks versjoner før endelig versjon foreligger 1. oktober 2020.
Tirsdag 5.mai ble versjon 4 av kravdokumentet publisert. Du har dermed mulighet til å skape disse verdiene sammen med prosjektet ved å sende inn dine kommentarer og innspill. Kravdokumentet, og mer informasjon om prosjektet, finner du på www.banenor.no/kim.
FAKTA OM PROSJEKTET:
- En del av Fellesprosjektet Ringeriksbanen og E16 (FRE16)
- Prosjektmål: Utvikle ett felles kravdokument for veg, bane og bygninger som skal brukes i konkurranse-grunnlaget for totalentreprisene i FRE16
- Kravene utformes for totalentreprisene i FRE16
- Prosjektgruppen består av 12 deltakere fra Metier OEC, Norconsult, Multiconsult, Rambøll, Sweco, Cowi, Atkins, Aas-Jakobsen og Asplan Viak.
- Det stilles krav til Modellstrukturer, Objekttyper, Egenskapssett og Egenskaper
- I tillegg til å stille felles krav til informasjonsmodellering for veg, bane og bygninger vil kravdokumentet stille krav som gjenspeiler FRE16 sitt ambisjonsnivå (avklares fortløpende) innenfor følgende temaer:
- Digital byggeplass - Tegningsløs byggeplass
- Digital tvilling - Digital representasjon / Intelligent anlegg
- Samhandlingsløsning - Modellbasert plattform (GIS/BIM)
- MMI - Status / fremdrift
- Interessenthåndtering - Web-basert portal (GIS/BIM)
- Miljø (6D) – Modellbasert miljøoppfølging
- Logistikk - Digital varelogistikk
- Fremdrift (4D) - Modellbasert fremdriftsplanlegging
- Kost (5D) - Modellbasert kostoppfølging
- Ambisjon om å legge grunnlaget for en ny bransjestandard
- Prosjektet sluttføres i løpet av september 2020
Kontaktpersoner:
Stig Rasmussen, prosessleder (stig.rasmussen@banenor.no) / Christian Listerud, prosjektleder (christian.listerud@banenor.no)