SAM-BIM 3:

Gi håndverkerne BIM-kiosker

I en rapport utarbeidet av Fafo-forskerne Ketil Bråthen og Leif E. Moland, konkluderes det blant annet med at håndverkere har stort utbytte av BIM-kiosker på byggeplass.

Rapporten «Samhandlingsfase og BIM på byggeplass» er den tredje rapporten fra innovasjonsprosjektet «Samhandling med BIM som katalysator» (SamBIM) og den andre av to rapporter som beskriver rehabiliteringen av Urbygningen ved Norges miljø- og biovitenskapelige universitet (NMBU).

Du kan lese mer om hvordan åpenBIM er benyttet i dét prosjektet her

Samarbeid på tvers
Byggeprosjektet inngår som et case i innovasjonsprosjektet «Samhandling med BIM som katalysator» (SamBIM), og tar blant annet for seg koblingen mellom detaljprosjekteringsfasen og byggefasen i den såkalte samhandlingsfasen. Rapporten beskriver også erfaringer med bruk av såkalte BIM-kiosker på byggeplassen.

Erfaringene er hentet fra Statsbyggs og Skanskas del av forskningsprosjektet SamBIM. Industripartnerne i SamBIM er Skanska, Statsbygg, LINK Arkitektur og Multiconsult, mens FoU-partnerne er Fafo, NTNU og SINTEF Byggforsk.

Øker verdien
SamBIM har som mål å utvikle og etablere prosesser og samhandlingsmodeller understøttet av BIM for å øke verdiskaping i byggeprosjekter, byggebransjen og egne bedrifter. I denne rapporten beskriver forfatterne erfaringer fra samhandlingsfasen - altså koblingen mellom prosjekteringsfasen og byggefasen - og byggefasen i prosjektet med å rehabilitere Urbygningen ved Norges miljø- og biovitenskapelige universitet, der Statsbygg var byggherre og Skanska var generalentreprenør.

Les også: Stansefabrikken i Fredrikstad skal masseprodusere BIM-kiosker

Bruken av BIM-kiosker i byggefasen på Urbygningen viser at det trolig er flere gode grunner til å la håndverkere få tilgang til BIM på byggeplassen. Våre funn viser at håndverkerne får en mer helhetlig forståelse av det prosjekterte materialet på grunn av BIM-kioskenes gode visualiseringsmuligheter, skriver de to i rapporten.

Langt smartere «tegninger»
De peker på at BIM-kioskene gir håndverkerne mulighet til å undersøke og se detaljer som knapt er synlige på tradisjonelle papirbaserte byggetegninger.

– Noe av det jeg syntes var det mest morsomme, var BIM-kioskene etterhvert fungerte som møtesteder der man fikk i gang diskusjonene. De ble mer enn kun et verktøy som formidlet det prosjekterte materialet. Kioskene fikk både en diskusjonsfunksjon og det fikk en sosial funksjon, sier Ketil Bråthen, til fagbladet Byggeindustrien.

Fellesskap og problemløsning
I rapporten pekes det nettopp derfor på at bruken av BIM-kiosker kan bidra til mer samarbeid og felles problemløsning mellom håndverkerne på byggeplassen.

– Dette skjer fordi arbeiderne møtes, både planlagt og tilfeldig, foran kioskene for å diskutere mens de bruker modellen for å visualisere komplekse problemer, heter det i rapporten.

Juridiske avklaringer
Til tross for mange fordeler med BIM-kiosker, peker rapporten på at noen av de spurte i mener det i kommende prosjekter vil være viktig å klargjøre hvilket underlag som er juridisk bindende - BIM-modellen eller de tradisjonelle byggetegningene.

Les mer om hvordan og hvorfor Statsbygg vil benytte åpenBIM i rettslige konflikter her.

Vekt: 

-15

Skriv ny kommentar