Tre råd om Produktsøk og logistikk

Bygg21 har i forbindelse med arbeidet i deres arbeidsgruppe for Industrialisering av byggeprosjekter, bedt buildingSMART om tre råd for hva næringen kan tak i og gjøre nå.

For å kunne bruke BIM til produktsøk og logistikk fra produsent til byggeplass, er det noe som må gjøres og være på plass. Vi har her samlet det i tre råd:

  1.  Bruk bestilling og innkjøp til å sette riktige målsettinger og ambisjoner for digital samhandling i prosjektet, samt hente riktige ressurser for å realisere dette.

Produktssøk og logistikk er en samhandlingsprosess når man skal digitalisere det i prosjekter. Det fordrer at man gjør noe nytt, og derfor må prosjektene legge rammer for det - at alle parter har noe å vinne på å utvikle samhandlingsprosesser sammen i prosjektet. Imidlertid planlegges ofte prosess rundt produktsøk og logistikk som en veldig ordnet lineær produksjonsprosess, mens opplevd prosess er mer iterativ og ligner mer en læringsprosess. Se http://www.bygg21.no/no/resultater/bygg21-undersokelse-viser-at-prosessene-pa-byggeplass-er-lite-digitalisert/ .

Vi mener produktssøk og logistikk krever god og tidlig involvering av utførende inn i prosjektering, både for å planlegge og for å løse utfordringer underveis. Dette krever også "kaospiloter" som kan fasilitere slike prosesser. Bestiller må sette ambisjoner og be entreprenør vise hvordan de med fokus på bedring av produktssøk og logistikk skal løse dette med prosessene de legger opp til. Entreprenør kjøper inn rådgivere og underentreprenører som bør få lov til å være litt dyrere, gitt at de forplikter ressurser til å bli med på å sammen redusere kostnadene i prosessene med digitalisering av produktssøk og logistikk.

  1. Definer hvordan informasjonsutvekslingen skal foregå.

Inviter leverandører og brukere til å bli enige om informasjonsflyten tidlig. Hvordan er arkitekturen av løsninger som skal støtte opp under denne informasjonsflyten? Kartlegg dette med prosesskart (IDM) for prosjektet slik at alle løsninger og brukere forstår tydelig hvilke utvekslingskrav de skal levere på.

  1. Bruk åpne internasjonale standarder for informasjonsutveksling.

Ved å bestille i henhold til NS 8360 BIM-objekter, legges det opp til standardisert typekoding og klassifikasjon av objekter - ved hjelp av buildingSMART Dataordbok, samt kobling av egenskaper og verdier til datamodellen (IFC). Se https://www.standard.no/nyheter/nyhetsarkiv/bygg-anlegg-og-eiendom/2015/ns-83602015-bim-objekter/. Bruk standard merkesystem for generiske produkter i tidlig fase, og (S)GTIN for merking og sporing varer, GLN for lokalisering og NeB Supply som elektronisk handelsformat.

 

Dette kan dere ta tak i og gjøre allerede i nå. Det er for øvrig mye arbeid igjen og innsats som kreves for å videreutvikle og implementere standardene, og strømlinjeforme prosessene. Dette må vi gjøre sammen. Bli en del av den nøytrale innovasjonsarenaen i buildingSMART for å bidra eller støtte dette arbeidet. 

Eksempler på hvordan få til slik innovasjon i byggeprosjekter og næringen forøvrig kan dere se på buildingSMART Norge-konferansen 2018. Spesielt ift punkt 1. Kaospilotens rolle, byggeprosjektet som innovasjonsarena, innovasjonsklynger for distrikt og muliggjøre for mindre selskaper, standardisering og innovasjon -en perfekt harmoni.

Forklaringer:

IDM - Information Delivery Manual, eller buildingSMART Prosess iht. NS-EN ISO 29481-2.

IFC - Industry Foundation Classes, eller buildingSMART Datamodell iht. NS-EN ISO 16739.

(S)GTIN - Standard fra GS1...

GLN - Standard fra GS1...

NeB Supply - Elektronisk handelsformat for byggevarer.

Vekt: 

-20

Skriv ny kommentar