Lederen har ordet:

Dagens utdanningspolitikk gruser næringens potensiale

Høyskoler, universiteter og fagskoler med ansvar for å utdanne mennesker innenfor bygg, anlegg og infrastruktur som ikke har åpenBIM som en markant og vesentlig del av sine studieplaner, gjør ikke jobben sin. Situasjonen er mildt sagt alvorlig.

BildeAlle norske offentlig finansierte utdanningsinstitusjoner - helt eller delvis - har som oppgave og mandat å gi sine studerende den kompetansen næringen - og samfunnet - trenger til enhver tid. Å da unnlate å trekke inn åpenBIM som en vesentlig del av studiene er intet mindre enn uansvarlig. Dessverre ser vi stadig at det slippes ut studenter fra en rekke linjer, institusjoner og skoler som verken har basal kompetanse eller en grunnlegende forståelse for hva åpenBIM er og hva teknologien kan brukes til.

At medlemsbedriftene i buildingSMART Norge etterspør BIM-kompetanse er vel neppe noen bombe, men når flere medlemsorganisasjoner rapporterer om at manglende BIM-kompetanse er den største flaskehalsen for videre implementering og utnyttelse av BIM som verktøy, burde alarmklokkene kime høyt og skingrende på de kontorene hvor studieplaner skrives. Hvis det ikke er fremtidens fagfolk, ingeniører og arkitekter som skal lære seg grunnleggende BIM-ferdigheter og drive utviklingen framover, hvem skal gjøre det da?

 Dessverre opplever buildingSMART Norge at det kun er noen få utdanningssteder som tar BIM på alvor. Til gjengjeld gjør disse få en kjempejobb når det kommer til å utruste den kommende generasjonen for morgendagens utfordringer. Og av den grunn øker også antallet studerende som jobber med BIM til daglig sakte men sikkert. Ikke minst skrives det stadig grundigere oppgaver som lyser av innsikt og skapertrang. Noe kåringen av «årets buildingSMART studentpris» tydelig gjenspeiler. Felles for de utdannelsesinstitusjonene som år etter år bidrar med friskt blod og unge talenter til vår næring er imidlertid at innsatsen ofte er persondrevet og konsentrert rundt et beskjedent antall ildsjeler. Det store bildet er nemlig dystert.

Dystert fordi BIM på åpne formater nå går fra å være en «bleeding-edge teknologi» for de få, til å bli noe ALLE simpelthen MÅ beherske for å utføre selv de enkleste funksjoner på en byggeplass. Behovet for åpenBIM kompetanse - på alle nivåer - stiger bratt og vil gjøre det i all overskuelig framtid. ÅpenBIM og buildingSMART-metodikken burde simpelthen være områder alle institusjoner som utdanner mennesker til BAE-næringen trykket til sitt bryst og omfavnet med lidenskap, interesse og lyst. Slik er det ikke og lite gjøres for å komme a jour med det samlede behovet. Det er per i dag ingen overordnede krav fra sentralt hold i forhold til å utdanne i BIM og buildingSMART-metodikken. Kravene til bruk av IKT i undervisningen er faktisk så ulne og bredt formulert at de kan tilfredsstilles med enkle, to-dimensjonale, digitale tegninger.

Vi vil gå så langt som å kalle dagens utdanningspolitikk et svik mot framtiden. På grunn av unnfallenheten myndighetene viser, skyves ansvaret for opplæring over på private krefter og det enkelte individ. Dette fører til at det blir rent tilfeldig hvem - og hvordan - man skal  løfte byggenæringen opp mot et tilnærmet akseptabel nivå for: produktivitet, lønnsomhet og konkurranseevne.

Kan vi som samfunn leve med det?

Vekt: 

-20

Skriv ny kommentar