ÅpenBIM og spillteknologi:

Redder liv og reduserer produksjonstap

Det nye Sykehsuet i Østfold vil bruke en konvertert åpenBIM som grunnlag for «on-line gaming.» Målet er å simulere sykehustjenester, utvikle et mer pasientvennlig sykehus og drive tjenesteinnovasjon i en virtuell modell av sykehuset før det åpner.

I løpet av de kommende månedene skal i underkant av 5 000 ansatte ved det «nye» Sykehuset i Østfold «spille» seg gjennom ulike oppgaver i en BIM av sin kommende arbeidsplass. Håpet er at man på denne måten sørger for god opplæring, unngår kostbare feil og redder liv.

ÅpenBIM er grunnlaget
Det nye østfoldsykehuset består av et nytt sykehusbygg på Kalnes i Sarpsborg på 85 500 kvadratmeter, et rehabilitert sykehusbygg i Moss og sentraliserte tjenester i kommunene. Det virtuelle sykehuset spillet vil bruke er en blåkopi av det nye sykehuset på Kalnes. Hele det nye sykehuset foreligger på IFC, som er grunnlaget for det spillbare interiøret og speiler det fysiske bygget slik det vil bli ned til minste detalj. 

– Å komme inn i et helt  nytt bygg med mye ukjent utstyr, fremmed interiør og mange nye arbeidsprosesser, er en utfordring i seg selv. Hvis dette toppes med en rekke nye behandlingsmetoder og krav til samhandling, sier det seg selv at situasjonen raskt kan bli uoversiktlig for den enkelte ansatte, sier Egil Utheim, prosjektleder fra Oslo Medtech AS, som har mange års erfaring fra automasjon og forretningsutvikling. De siste årene har han ledet flere selskaper innenfor robotisering. Utheim er utdannet elektroingeniør fra Gjøvik Ingeniørhøgskole og har en «B.Eng Hons» fra University of Dundee.

En kvart milliard ut av vinduet
Så mye som 250 millioner kroner mener man kan ha «forsvunnet» på grunn av faktorer  som; ukjente omgivelser, nye arbeidsrutiner og fremmede kollegaer, da man flyttet inn på Ahus i sin tid. Ved Sykehuset i Østfold ønsker ledelsen å unngå at noe tilsvarende skjer i det øyeblikket de tar sine nye lokaler i bruk.

– Gjennom spillet blir det mulig for de ansatte å få oppgaver, rutiner og det fysiske rommet «under huden.» I tillegg til å trene opp arbeidsprosesser har vi et godt håp om å oppdage flaskehalser, åpenbare kollisjoner og forhåpentligvis løse dem før man flytter inn. Vi ville utnytte den gode informasjonen som ligger i BIM'en til å skape et så realistisk miljø som mulig. I den spillbare versjonen av sykehuset kan man gå på tur og se seg om. I enkelte deler av bygget - akuttmottaket og et sengetun - er det lagt opp spill- og motivasjonselementer som gjør det attraktivt og morsomt å trene på spesifikke prosedyrer, ulike oppgaver og samhandling, sier Utheim.



Bedre læring
Spillteknologi representerer en unik mulighet til å utvikle fremtidens helsetjenester tror Utheim. Også for pasienter. Behandlingsløsninger basert på spillteknologi kan på sikt øke motivasjonen og gi brukere og pasienter en langt sterkere opplevelse av mestring, samtidig som de kan utføre mer av behandlingen selv og komme raskere tilbake til sitt normale liv. Det har ifølge Utheim dessuten vist seg at kunnskap man leker seg til, sitter bedre enn kunnskap hentet fra tradisjonell undervisning. Riktignok skal det meste av spillingen foregå i  arbeidstiden, og da gjerne i grupper, men man har også åpnet for at medarbeider kan logge seg på og gjøre seg kjent med sin nye arbeidsplass fra dataskjermen hjemme.

– Et av spillets primære funksjoner er å gjøre de ansatte kjent med bygningsmassen. Hver enkelt ansatt blir derfor utstyrt med en virtuell utgave av seg selv som vedkommende kan gå på tur med for å gjøre seg kjent på sin nye arbeidsplass, sier Utheim.

Samhandling og sertifisering i mulitiplayer-modus
Det er avansert avvikhåndtering fra i olje&gass-næringen som har vært inspirasjonskilde og rettesnor for prosjektet. Som i olje&gass-næringen er alle prosesser per definisjon kritiske, alle avvik uønsket og potensielt farlige. Det er derfor også herfra man har hentet ekstern kompetanse.
 
– Vi har jobbet med flere scenarier og oppgaver. Når det gjelder dosering av legemidler for eksempel, gjennomføres det svært ofte det som kalles «sidemannskontroll,» hvor en ansatt sitter og passer på at den andre doserer riktig. Man får da to ansatte som begge gjør en halv jobb. Gjennom bruk av spillteknologi kunne vi sikret korrekt utdeling, dosering og sørget for knirkefri samhandling og på den måten gjort en av to overflødige. Det er jo et poeng i seg selv å forbedre prosessene. Jobber man som før, får man i beste fall det samme resultatet, sier Utheim, som ser for seg at man etterhvert som teknologien blir mer moden og anerkjent vil kunne sertifisere personalet for ulike arbeidsoppgaver, prosedyrer og rutiner, i den virtuelle verden.

Penger å spare, penger å tjene
EU`s digitale agenda peker på at bruk av IKT i helsesektoren kan redusere kostnadene med 20 prosent, og samtidig øke kvaliteten på tjenestene. Rundt 300 mennesker jobber i dag med utvikling av spillteknologi i Norge. Foreløpig er det få som tør å satse på å lage løsninger for helsesektoren, fordi markedet er umodent og det kan være vanskelig å finne betalende kunder. Utheim er ikke videre nervøs.

– Det er en rekke store sykehusutbygginger på gang i vårt nærområde og svært mange av dem er interessert i de løsningene vi har kommet opp med i Østfold. Dessuten er prisen sterkt fallende. For få år siden ville en tilsvarende løsning kostet et sted mellom 30 og 50 millioner kroner. Nå er det fullt mulig å produsere «spillet» til en fjerdedel av prisen. Hvis vi snakker om besparelser på mange hundre millioner bare innenfor redusert produksjonstap, er det klart at denne teknologien blir ytterst interessant for mange, avslutter Utheim.

Tekst: Morten Iversen, Foto: Åsa Mikkelsen


- - -


ÅpenBIM og universell utforming

Rullestolsimulator gjør det virtuelle fysisk målbart

Stipendiat Erlend Bleken ved Kunst- og designhøgskolen i Bergen skal utvikle en rullestolsimulator; et verktøy som gjør at interiørarkitekter og arkitekter - med fler - kan sette seg inn i situasjonen til brukerne de faktisk skal designe for.

Erlend Bleken forsker på demensvennlige omgivelser og sykehjem. Som et ledd i dette arbeidet skal det utvikles en «fysisk rullestolsimulator» hvor man kan plassere en rullestol oppå et sett av motoriserte «ruller.» Disse kobles så til en spillbasert romsimulator, slik at man ved hjelp av rullestolen kan «bevege» seg rundt i det virtuelle bygget og fysisk oppleve motbakker, ramper, dørkarmer, avstander til brytere, snusirkler og andre barriere i byggets planleggingsfase.

– Ved å ta utgangspunkt IFC-modellen skaper vi en svært realistisk romsimulator som kan oppleves gjennom 3d-briller, for eksempel Oculus Rift. Slik vil man som designer faktisk kunne oppleve bygget slik det vil framstå for en person i rullestol, sier Bleken som er ansatt som stipendiat for en periode på tre år fra oktober 2012 i prosjektet: «Design og eldreomsorg - hvordan bidra til økt livskvalitet for eldre med demens?»

Menneskevennlige bygg
Selve romsimulatoren har fått navnet «Human Building» og er en simulator basert på spillteknologi for å skape en mest mulig realistisk romopplevelse. Tanken er at man i sanntid skal kunne "bevege" seg fritt gjennom rommene i et bygg tegnet i CAD. Ved å konvertere data fra åpenBIM til Unity åpnes det for høy grad av realisme m.h.p. på naturtro materialer, teksturer og lyssetting. På sikt kan også simulering av tredimensjonal lyd og bevegelse legges inn.

– En av tankene bak romsimulatoren er å la eksperter og designere fra ulike fagområder ha «gjennomganger» for å finne svakheter og styrker i designet, som grunnlag for en iterativ, tverrfaglig og kunnskapsbasert forbedringsprosess av designet før man setter i gang med bygging. Ved å bringe den virtuelle bygningen over i noe fysisk og sansbart som man opplever realistisk ønsker vi å skape verktøy for å evaluere, forbedre og til slutt reise ett bygg som fra grunnen av er funksjonelt, brukervennlig og universelt utformet, sier Bleken.

Bedre rehabilitering
Rullestolsimulatoren skal også benyttes i forbindelse med utviklingen av et spillbasert virtuelt rehabiliteringsverktøy for rullestolbrukere ved Sunnaas Sykehus HF.

– Gjennom bruk av en spillbasert simulator kan kjedelig og repetitiv trening og rehabilitering for en trafikkskadd gjøres både mer sosial, spennende og realistisk. Denne teknologien åpner også for trening på egenhånd, og hjemme. Ved å ta i bruk spillteknologi til «virtuell rehabilitering» kan vi skape positive opplevelser og økt mestringsfølelse for folk i rullestol. Ved å ta i bruk åpenBIM er det heller ikke vanskelig å forestille seg at man for eksempel kan lage spillbare versjoner av den enkelte brukers hjem, og på den måten forberede vedkommende på å fungere best mulig i omgivelsen man skal tilbake til, avslutter Bleken.

Tekst: Morten Iversen



 

Vekt: 

4

Skriv ny kommentar