.dwg eller IFC?

– åpenBIM er det eneste riktige valget også for infrastruktur-prosjekter

Dette sier Idar Kirkhorn og Johnny Jensen i «Vianova Systems» på selskapets hjemmesider. De er begge opptatt av at man så snart som mulig kommer fram til en standard for utveksling og behandling av data på tvers av samferdsel- og infrastrukturprosjekter. 

Kirkhorn og Jensen mener at standardisering på åpne formater ikke bare er relevant og viktig, det er helt avgjørende for å kunne skape optimale prosesser.

– Med stor tverrfaglighet og mange aktører involvert øker behovet for standardisering av utvekslingformatene mellom de ulike applikasjonene som benyttes i prosjektering, bygg og forvaltning. Uten helhetlige arbeidsprosesser, god flyt i kommunikasjonen og homogene data får man dessverre neppe optimale infrastrukturprosjekter, skriver de på Vianovas hjemmesider. 

Behov på tvers av landegrensene

VIKTIG OG RIKTIG: Idar Kirkhorn mener at et godt format må være grunnleggende basert på en objektorientert tankegang, der egenskapsdata er håndteres på en forutsigbar og ryddig måte.
I en verden der aktørene i stadig større grad jobber på tvers av landegrensene, må internasjonale standarder på plass. Ulempen er at internasjonalt standardiseringsarbeid noen ganger henger seg på markedskreftene og det  oppstår utvekslings-grensesnitt som støtter opp om proprietære formater.

– Bygningsbransjen har klart å forene seg om IFC. Infrastrukturbransjen derimot har manglet en tilsvarende åpen, internasjonal standard for utveksling. Derfor - på tross av at det er et lukket format - brukes .dwg på grunn av den vidtrekkende utbredelsen av AutoCAD. .dwg er imidlertid ikke et godt egnet utvekslings-format. Det gir for eksempel verken enkle eller ensartede muligheter til å knytte egenskapsdata til objektene, sier Kirkhorn og Jensen, som mener at et godt format må være grunnleggende basert på en objektorientert tankegang, der egenskapsdata er håndteres på en forutsigbar og ryddig måte.

VALGET STÅR NÅ! Har du lyst til å komme med innspill og kommenaterer til fremtidens IFC-standard for infrastruktur har du muligheten til å påvirke her.

«Referanselinjedefinisjon» - en nødvendighet

I sin kronikk påpeker de på at en av flere utfordringer knyttet til bruk av IFC innen infrastruktur - for eksempel veier, jernbaner, tunneler og broer - er at de mange fagfeltene som jobber innenfor sektorem i stor grad baserer seg på «referanselinjer.» Dette finnes som utgangspunktet ikke i IFC. Bygninger har sine aksesystem Det kreves derfor en grunnleggende representasjon av referanselinjer  - IFC alignment - som basis for all lineær infrastruktur.

Det er flere pågående, internasjonale standardiseringsprosesser. Både buildingSMART og «Open Geospatial Consortium» (OGC) har arbeidsgrupper som jobber med nettopp dette. 

– OGC er et internasjonalt konsortium som består av mer enn 500 selskaper, offentlige etater og universiteter. Fra norsk side deltar blant annet Statens kartverk og vi i Vianova Systems. Vi sitter begge i den tekniske komiteen. OGC og buildingSMART

EN OMFORENT STANDARD: Johnny Jensen hadde i desember gleden av å lansere den første versjonen av «Novapoint DCM» med funksjonalitet for import og eksport av geo-refererte IFC-objekter
gjennom et par år samarbeidet tett for å komme fram til en felles, konseptuel modell. Noe som betyr at selv om filformatene er forskjellige, så vil en referanselinje i en IFC-fil ha samme betydning - og skal forstås - som en referanselinje i en GML-fil, sier Kirkhorn og Jensen.

Ingen enkle valg

Kirkhorn og Jensen forteller at Vianova de helt fra tidlig 2000-tall - under arbeidet med en ny generasjon «Novapoint DCM» og «Quadri DCM»  - har slitt med valg av basisstandard. Det endte med at man tok utgangspunkt i ISO 19100-serien fra ISO TC 211. Dette er de samme geodata-standardene som både SOSI, CityGML og EUs INSPIRE-direktiv er basert på. Mye av grunnen er at ISO 19100-standardene tar høyde for at «alt» skal kunne modelleres som geodata, i motsetning til IFC som klart avgrenser sitt omfang. ISO-standarden kan med andre ord både fortelle hva «verden» består av, og hvordan en modell av «verden» ser ut.

– Vi ser at IFC er i ferd med å få en plass også innenfor infrastruktur, sammen med ISO 19100-standarden. Å forholde seg til to standarder er overkommelig. Vi må også erkjenne at det nok neppe vil finnes én standard som dekker alle behov. Vi har derfor tatt de første viktige stegene for å støtte IFC-formatet i våre prosjekteringsverktøy. I desember hadde vi gleden av å lansere den første versjonen av «Novapoint DCM» med funksjonalitet for import og eksport av geo-refererte IFC-objekter, sier Kirkhorn og Jensen, som begge tror dette er en fornuftig begynnelse og «godt nok» for kvalitetskontroll av utomhusmodellen mot bygningskroppen, for eksempel.

 En som finner tilnærmingen fruktbar og gledelig er daglig leder i buildingSMART Norge, Steen Sunesen:

– Standardiseringsarbeid handler egentlig ikke om å tilstrebe den ultimate løsningen. Det handler om å komme frem til gode praktiske løsninger som alle kan stille seg bak. Løsninger som kan brukes i lang tid, sier Sunesen.

Du kan lese hele kronikken på Vianova Systems hjemmesider

 

 

Vekt: 

-15

Skriv ny kommentar