Trimble kjøper Vianova Systems:

En fjær i hatten for det Nordiske infrastrukturmiljøet

Den andre september kunngjorde den amerikanske giganten Trimble at de kjøper norske Vianova Systems. Bakgrunnen for oppkjøpet er at Trimble vil styrke sine programløsninger for infrastrukturprosjekter. Vi slo av en prat med daglig leder Idar Kirkhorn.

Sandvika-baserte Vianova Systems er intet mindre enn en norsk programvare-suksess. Siden 1988 har selskapet utviklet avanserte plattformer og applikasjoner for håndtering av BIM i infrastrukturprosjekter. Per i dag benytter mer enn 15 000 ingeniører seg av QuadriDCM og NovapointDCM.

Vianova begynte fra starten som et rådgiver-firma innenfor plan og prosjektering av veger, trafikkstyring, drift og vedlikehold, og da med utvikling av programvare som et strategisk virkemiddel. Senere vokste programvare-aktiviteten til et nivå slik at Vianova Systems ble fisjonert ut i 2000. Per i dag sysselsetter Vianova Systems 91 hoder i Norden og Thailand. Hoder som utvikler de to basis-produktene NovapointDCM og QuadriDCM. Førstnevnte er hyllevare innenfor infrastruktur- og areal-orientert planlegging og prosjektering. QuadriDCM er en plattform-teknologi for modellbasert samhandling i nettskyen. Virksomheten har i det store og hele vært eid av de ansatte og man har tilstrebet en flat organisk organisasjonsstruktur.

FOTO: ViaNova Plan og Trafikk AS

– Det er ikke sånn at Trimble plukket oss opp langs etter veien. Vi begynte selv prosessen med å lufte tanken på et partnerskap som kunne hjelpe oss å vokse. Dette var i 2014. Det var imidlertid først nå at alt klaffet, sier Idar Kirkhorn, daglig leder.

Vokse eller dø
Så langt har Norden og Nord-Europa vært arena og nedslagsfelt. Med oppkjøpet endrer dette seg drastisk.

PARTNERSKAP FOR VEKST: Daglig leder Idar Kirkhorn i ViaNova Systems er glade for at de omsider har funnet en partner.
– Det har vært tøft å være et lite selskap med store ambisjoner. Vi har derfor hatt en beslutningsprosess gående. Gjennom prosessen har det blitt stadig tydeligere at vi måtte finne oss ett større internasjonalt marked hvis vi skulle være i stand til å gi våre raskt ekspanderende skandinaviske kunder produktene de trenger på sine stadige mer suksessrike utenlands-eventyr. Rambøll, Cowi, Sweco og ikke minst WSP - sistnevnte med 32 000 ansatte rundt om i hele verden - har alle en stadig større del av virksomheten utenfor Nord-Europa. Så skulle vi fortsette å ha det morro på jobb og skape de fremtidige produktene vi vet vi har potensialet inne for, var det nødvendig å finne en partner med matsjende ambisjoner og muskler til å ta løftet, sier Kirkhorn.

Synergier for alle
Trimble ble grunnlagt i 1978 og har siden den gang blitt en verdensledende aktør av innovative løsninger som øker produktiviteten på tvers av hele bygg- og anleggssektoren. For å lykkes benytter selskapet seg av teknologier som «Global Navigation Satellite System» (GNSS), anleggs-lasere og helt nye måter å bruke trådløs datakommunikasjon på. Teknologier som alle har det til felles at de støtter opp rundt deres «Connected Site-strategi» og på den måten sikrer dyp integrasjon i hele prosess- og arbeidsflyten.

– Kombinasjonen av Vianova Systems’ BIM-løsninger og vår evne til å transformere «byggbarhet» til arbeidsflyt, optimaliserer begge prosessene. Med Vianova Systems med på laget kan vi levere løsninger for prosjekteiere, ingeniører og entreprenører. Løsninger som gir bedre samhandling på infrastrukturprosjekter, sier Roz Buick, visepresident for «Civil Engineering & Construction Division» i Trimble.

ARBEDISFLYT OG HARMONI: visepresident for «Civil Engineering & Construction Division» i Trimble Roz Buick er glad for å ha fått VianovaSytems på laget

Kresen brud
At det skulle bli Trimble som fikk lov til å kjøpe var dog på ingen måte gitt. Kirkhorn forteller at de hadde flere krav til en eventuell partner. Øverst på lista tronet ønsket om at en fremtidig partner allerede måtte ha et globalt marked, vilje til suksess og finansielle ressurser. Det neste punktet var en «kompatibel bedriftskultur.»

– Vi kjenner oss selv godt. For å vokse og blomstre må vi trives. Den vi skulle slå oss sammen med måtte ha en kultur som vi kunne relatere oss til. I utgangspunktet antok vi at dette kom til å by på problemer. Overraskelsen var derfor stor når vi fant tonen med et amerikansk selskap. Trimble har en kultur som passer oss veldig godt. De er innovasjonsdrevet, har en flat struktur, er engineering-fokusert og like uformelle i stilen som det vi er. Vi kan være i samme rom og vite at det er toppsjefer til stede, uten å klare å spotte dem på hverken oppførsel eller klær. Sånt liker vi. Det er kompetanse og team-arbeid som skal ligge til grunn for samarbeidet, sier Kirkhorn.

Komplimenterende krefter
Det tredje kriteriet gjengen fra Sandvika hadde på lista var at et ønske om en partner som satt på en annen type kunnskap, innsikt og metodikk enn dem selv. Vianova Systems har alltid hatt som visjon å få data til å flyte mest mulig friksjonsløst mellom fasene prosjektering, bygging og forvaltning.

– Å forstå de enkelte prosessene helhetlig har alltid vært noe vi har bestrebet. Det er vår oppfatning at bare gjennom en dyp forståelse av hvordan ting fungerer i praksis kan vi forstå bransjen som helhet. For det er en ytterst fragmentert bransje. En bransje stykket opp i de som prosjekterer, de som bygger og de som forvalter. Dette tror vi veldig sterkt at gir utfordringer for bransjen, og vi ønsker å bidra til å løse opp i det. Ved å gå sammen med Trimble føler vi oss styrket i grenseflatene mellom prosjektering og bygging. Det tror jeg kan sette fart i utviklingen og komme alle våre felles kunder til gode, sier Kirkhorn.

Copyright ViaNova Plan og Trafikk AS

Tverrfaglig metodikk
Kirkhorn forteller at de benytter seg flittig av DCM-begrepet for å minne seg selv på hva de egentlig driver med. Forkortelsen DCM står for «Design, Construction, Maintenance.» Dette begrepet innebærer en tverrfaglig, 3D-basert arbeidsmetodikk som er tilstede under hele prosjektets livssyklus. Fra plan- og prosjekteringsfase, til bygge- og driftsfase. Derav også navnet på kjerneproduktene; QuadriDCM og NovapointDCM.

Førstnevnte er en plattform som i prinsippet består av en objektbasert, dynamisk informasjonsmodell skreddersydd for infrastruktur, og en sentral modelleringsplattform. BIM’en inneholder ikke bare digitale objekter som definerer alle virkelige objekter utomhus, den omfatter også en modell av den faktiske prosessen - aktiviteter og oppgaver - som automatiserer arbeidsprosessene, samt binder sammen verktøyer til å skape, presentere og analysere modellen. Løsningens omfattende objektkatalog består av objektdefinisjoner med avansert geometri som trengs for detaljprosjektering og bygging av moderne infrastruktur som for eksempel: veg, jernbane, tunnel, bro, landskap og VA. Novapoint benytter AutoCAD som DAK-plattform.

– På mange måter er progamvaren vår lik andres. Den er solid og gjør det den skal, javisst, men det finnes andre lignende systemer. Det vi derimot er veldig gode på er å få mange ulike disipliner til å jobbe opp mot en og samme modell, samtidig. Utfordringen er å få en slik modell til å flyte mellom prosjektering, bygging og forvaltning. Løsningen som fikser dette heter altså QuadriDCM. Det er den som skinner som en unik løsning på den internasjonale arenaen. Det er den Trimble har falt for. «Den løsningen der, den vil vi bruke sentralt i våre løsninger.» Det er QuadriDCM som er juvelen, sier Kirkhorn.

LES OGSÅ: åpenBIM - Det eneste riktige valget også for infrastrukturprosjekter 

Finner nåla i høystakken
Quadri - selve navnet er latinsk for «der fire veier møtes» - er et system for indeksering av geografiske data. Objektene får tildelt indeks etter koordinater og plassering i forhold til kvadrater med en gitt størrelse. Første generasjon av modellen ble utviklet på slutten av 1970-tallet for mer effektiv lagring av geo-refererte data. Metoden har i ettertid vist seg ypperlig for å grave fram data i store databaser.

Men alt dette er jo proprietære formater og applikasjoner, hvor kommer åpenBIM og IFC inn i bildet?

– De åpne standardene er veldig, veldig viktig for oss. Quadri ble bygd for å håndtere SOSI-data. Quadri-løsningen er jo forsåvidt proprietær; et produkt Trimble nå eier og forvalter. Men selve kjernen er bygd på åpne ISO-standarder, og vi støtter åpne utvekslingsformater. Åpne standarder er helt nødvendig innen geodata-sektoren. Det er derfra vi kommer. I de siste årene har vi dessuten nærmet oss buildingSMART og IFC stadig mer. Når vi nå er i Trimble-familien vil ikke minst Tekla hjelpe oss til bedre IFC-støtte. Rett og slett fordi vi nå kan ta i bruk det biblioteket Tekla har bygd opp for å støtte IFC. Tekla er kjent for god IFC-støtte så dette tror jeg blir positivt for alle, sier Kirkhorn.

IFC - også for infrastruktur?
Kirkhorn forteller at Vianova Systems har tatt utgangspunkt i ISO 19100-serien fra ISO TC 211 når Quadri-modellen ble redesignet på begynnelsen av 2000-tallet, som en konsekvens av arbeidet med ny NVDB for Statens vegvesen. Dette er de samme geodata-standardene som både SOSI, CityGML og EUs INSPIRE-direktiv er basert på. Mye av grunnen er at ISO 19100-standardene tar høyde for at «alt» skal kunne modelleres som geodata, i motsetning til IFC som klart avgrenser sitt omfang. ISO-standarden kan med andre ord både fortelle hva «verden» består av, og hvordan en modell av «verden» ser ut.

– Vi ser at IFC er i ferd med å få en plass også innenfor infrastruktur, sammen med ISO 19100-standarden. Å forholde seg til to standarder er overkommelig. Vi må erkjenne at det nok neppe vil finnes én standard som dekker alle behov. Vi har derfor tatt de første viktige stegene for å støtte IFC-formatet i våre prosjekteringsverktøy. I desember i fjor lanserte vi den første versjonen av Novapoint med funksjonalitet for import og eksport av geo-refererte IFC-objekter, sier Kirkhorn

Nærmere målet
Med Trimble som eier håper Kirkhorn at Vianova-gjengen når den helheten og flyten de har jobbet mot de siste femten årene. Sjansen er i hvert fall mye større. I løpet av det kommende ti-året håper og tror han Quadri er en av de løsningene i verden som kan samle og distribuere de omfattende dataene som genereres i infrastrukturprosjektenes faser.

– Quadri kommer helt sikkert ikke til å være den eneste løsningen. Det er ikke det som er viktig heller. Det som er viktig er at det finnes løsninger som lar folk samhandle langt bedre enn det som er mulig i dagens snevre fil-baserte verden. At dataene begynner å «snakke bedre sammen». At man kan bygge videre på de erfaringene som allerede er gjort og de som gjøres hver eneste dag. Drømmen er at den åpne GIS-standarden - den som utgjør kjernen i Quadri - videreutvikles fra å være et rent verktøy for forvaltning til å kunne håndtere prosjekterings- og byggefasen på en bedre måte. Og da i harmoni med IFC-standarden, som ivaretar en mer detaljert modell enn GIS-modellene gjør pr i dag. Vårt engasjement omslutter derfor både GIS- og IFC-verden i årene fremover. Og jeg håper våre kunder ser at oppkjøpet skaper positive utviklingsmuligheter for våre produkter og tjenester både på kort- og lang sikt, avslutter Kirkhorn.

Tekst; Morten Iversen

Vekt: 

-18

Skriv ny kommentar