Hvor blir det av offentlige læreplaner i åpenBIM?
Fagskolen i Oslo og Akershus samlet 270 studenter og en lang rekke profesjonelle virksomheter til sitt årlige - og brått voksende - BIM-seminar. Med så stor interesse fra både studenter og en samlet byggenæring er det nå flere som spør seg hvorfor kunnskapsdepartementet ikke er på banen.
Fokuset for årets seminar var praktisk bruk av åpenBIM. I tillegg til en rekke eminente foredrag var det lagt opp til at studenter og de respektive virksomhetene kunne mingle og knytte kontakt på et informasjons-torg. En form som har vist seg svært effektiv når det kommer til å skape relasjoner mellom en næring i beit for kloke BIM-hoder og studenter på jobb-jakt.
Imponert sjef
En av de som hadde tatt turen opp til Kuben Yrkesarena på Risløkka for å holde foredrag var påtroppende daglig leder Anstein Skinnarland i BuildingSMART Norge, organisasjonen som ivaretar, utvikler og forvalter de ulike formatene og verktøyene som til daglig går under samlebetegnelsen åpenBIM.
– Det er veldig bra at det holdes et studentseminar som samler studenter, lærekrefter fra utdanningsinstitusjonene og næringen. Dette gir oss, entreprenører og prosjekterende mulighet til å formidle at det er viktig å engasjerer seg i utvikling og bruk av åpenBIM og at det er et skrikende behov for kompetansen studentene tilegner seg i næringen, sier Skinnarland.
Utdanning, en sentral strategisk brikke
For buildingSMART Norge har utdanning være et tungt satsningsområde siden 2009. Organisasjonen har i dag en dedikert ressurs som bistår utdanningsinstitusjoner og studerende med studieopplegg og læreplaner.
– ÅpenBIM trenger ikke nødvendigvis å være et eget fag. Som en del av en moderne og digitalt fokusert fagutdanning, burde åpenBIM imidlertid være en selvskreven del, sier Skinnarland.
Riktig og viktig
Per i dag har tre av fagskolene på Østlandet – Fagskolen Oslo Akershus (FOA), Fagskolen Tinius Olsen og Fagskolen i Østfold – tilbud om utdanning innen åpenBIM og sentrale verktøy. På FOA er det to BIM-linjer; installasjon og konstruksjon. Begge linjene, som er en ett-årig påbygging innenfor fagene bygg- og elektro, går det nå til sammen 40 studenter. Dette er imidlertid ikke i nærheten av nok til å møte etterspørselen i næringen.
– Fagskolene tilbyr i dag den mest omfattende BIM-utdanningen i Norge. Flere av Norges høyskoler underviser også i en viss grad i BIM, men der er metodikken mindre tydelig og i større grad sporadisk spredt til andre fag. På tre fagskoler, FOA, FTO og ØF er det BIM-tekniker-linjer som drives etter prinsippene for åpenBIM. Jeg savner at myndighetene gjør som i Storbritannia og setter krav til bruk av åpenBIM ved samtlige utdanningssteder som driver med tekniker-, ingeniør- og arkitektutdanning. Kravene bør gå på å lære studentene programvare for modellering, programvare for kontroll og kvalitetssjek. Studentene bør også lære om prosessene i praksis, sier teamleder Ingolf Sundfør ved Fagskolen.
Savner helhet og kontinuitet
CoBuilder er en virksomhet som effektiviserer informasjonsflyten i den globale bygg- og anleggsnæringen, og tilbyr systemer som gjør det enklere for aktørene å nå hverandre med relevant, korrekt og ønsket produktdokumentasjon.
For å få til dette benytter de «buildingSMART Data Dictionary» og er helt avhengig av unge mennesker med innsikt og fagkunnskap i åpenBIM, både i egen organisasjon og som oppegående kunder.
Skriv ny kommentar