«BIM er det viktigste verktøyet vi har»
- Jeg vil oppfordre og invitere flere leverandører til å tenke fremtidsrettet og se på digitale mulighetene som BIM og VDC gir. Utviklingen skjer raskt, og det gjelder hoppe på nå, sier teknisk direktør Trond Olav Stupstad i Kruse Smith til fagbladet Byggeindustrien.
Teknisk direktør Trond Olav Stupstad i Kruse Smith, holdt onsdag foredrag om kost/nytte-effekt av BIM under Byggedagene på Radisson BLU Plaza hotel i Oslo.
- Det er rundt 650 håndverkere i bedriften vår, og rundt 50 av dem er traineer. Jeg er misunnelig på de som er lærlinger nå. Da jeg startet i bransjen var det svak kommunikasjon, og det tok fort to uker før vi fikk til et møte. Nå har man mange muligheter til å være langt mer effektiv, sier han.
Hos Kruse Smith bruker de digital teknologi for å optimalisere byggeprosjekter fra skisse til ferdig bygg. Stupstad mener teknologien kan hjelpe bransjen bygge raskere og med færre feil, og dermed også billigere.
- Jeg vil oppfordre og invitere flere leverandører til å tenke fremtidsrettet og se på digitale mulighetene som BIM og VDC gir. Vi samarbeider med mange, og det er viktig for oss å legge til rette for at flere av dem bruker denne teknologien. Utviklingen skjer raskt, og det gjelder hoppe på, sier Stupstad.
Han sier BIM er det viktigste verktøyet i den digitale utviklingen i bransjen.
- Vi kan virtuelt bygge på en skjerm, og se hele fremdriften i prosjektet. Verktøyet handler ikke bare om tegningsproduksjon, men beriker oss med så mye informasjon.. Hos oss har vi egne BIM-kiosker, hvor lærlinger kan gå og se på prosjekter, sier han.
Kruse Smith har hatt et samarbeid Stanford University i California, som er et verdensledende fagmiljø innen VDC - Virtual Design and Construction. De har blant annet invitert en professor derfra til Norge for å vise hvordan den moderne VDC-teknologien kan gjøre byggingen raskere, bedre og billigere.
- Samarbeidet med Stanford handler ikke bare om digitale modeller. De fokuserer også veldig på å sette tydelige og hårete mål, både for kundene og selve prosjektet. Så er sentralt med skikkelig målstyring, og gode prosesser for å nå målene. Digitale hjelpemidler er en viktig del av den prosessen, sier han.
Skriv ny kommentar