«Nye Veier» melder seg inn i buildingSMART Norge

Intelligente biler vil kreve smarte veier

Foreløpig er det et stykke dit, men allerede i dag har Nye Veier revolusjonert måten fremtidens transportårer for biler bygges på. Nøkkelen er full utnyttelse av BIM og åpne formater for utveksling, lagring og utnyttelse av dataene som genereres.

– Vi tror åpne og frie BIM-formater representerer fremtiden når det kommer til planlegging, bygging og drift av infrastrukturprosjekter. Denne fremtiden vil vi være med å forme, sier Per Qvalben, Fagansvarlig for «vei» i den relativt nystartede infrastruktur-giganten Nye Veier. Et selskap som er heleid av staten og har som oppgave å planlegge, bygge, drifte og vedlikeholde viktige hovedveier. Disse veiene som binder landet vårt sammen og knytter oss til essensielle transportårer ut i Europa.

En tung, men lettbent aktør
Det er et uttalt ønske fra norske myndigheter at Nye Veier skal være en slank og effektiv byggherre, med det mål for øyet å hele tiden sikre en helhetlig, presis og kostnadseffektiv utbygging og drift. Håpet er å få opp farten i byggingen av kritisk infrastruktur slik at den støtter opp om - og styrker - næringslivets konkurranseevne, gir bilbrukende borgere og transportnæringen en mer effektiv, tryggere og mer forutsigbar hverdag. Selskapets visjon er da også: Vi skal bygge gode veier raskt og smart.

– Heldigital prosjektgjennomføring og oppdaterte BIM-modeller - som benyttes og videreutvikles gjennom hele veiens livssyklus - er langt å fortrekke framfor papirtegninger. Vi ønsker gode arbeidsprosesser som inkluderer våre underentreprenører. På alle plan. I alle faser. Ved å jobbe med åpenBIM fra første linje, ser vi allerede store positive effekter når det kommer til kvalitet, effektivitet og pris, sier Qvalben.

Åpner og forenkler
Qvalben legger vekt på viktigheten av at alle aktører - på tvers av de respektive utbyggingsprosjektene og langs hele veien - kan forholde seg til én og samme digitale modell. Og en modell som skal brukes fra planprosess via bygging til drift og vedlikehold, må være uavhengig av hvilke digitale verktøy den enkelte entreprenør måtte foretrekke.

– Gjennom å stille enhetlige, standardbaserte krav til modellbasert prosjektering, gjør vi også konkurranseforholdene mer transparente og like for alle. Det blir mindre utfordrende å skrive - og ikke minst enklere å levere i henhold til - kravspesifikasjonene. En motorvei er et langt byggverk og det er mange svært ulike aktører som skal hente informasjon ut av de tverrfaglige modellene. Det er derfor ytterst besparende, langt mer nøyaktig og ikke minst effektivt å ha prosjekterings-underlaget på et databasenivå åpent for alle. Noe som også gjør det langt enklere å stille krav til samordning og samhandling, sier Qvalben.

Infra på offensiven
Allerede nå krever Nye Veier at deltagende totalentreprenører bruker modellbasert prosjektering og maskinstyring basert på data hentet fra modellen. En presisjonsøvelse som ikke bare krever at BIMen er oppegående fra de prosjekterende side, den må også oppdateres fortløpende og holdes ved like gjennom alle faser.

– Målet vårt er jo at vi i den nærmeste fremtid kan benytte modellen til å dokumentere utført kvalitet, rapportere fremdrift og bruke den til å gi oss et fornuftig og helhetlig regnskap på vårt karbonavtrykk. Vi vil også kreve at den benyttes og oppdateres gjennom driftsfasen. Entreprenøren må med andre ord holde liv i modellen lenge. I et livssyklus-perspektiv er det helt avgjørende at dataene ligger på åpne formater. Bare da kan vi være trygge på at de er tilgjengelig for morgendagens bruk og utnyttelse. Uansett hva fremtiden måtte bringe av innovasjon og nyskaping, sier Qvalben.

Intelligente biler vil kreve smarte veier
Qvalben er av den oppfatning at de åpne standardene for BIM på sikt må kunne ta opp i seg intelligensen i modellene fullt og helt. Foreløpig henger infrastrukturprosjektene noe etter bygg, men mye har skjedd på kort tid og mer er i vente. Selv om behovene er noe sprikende, tror fagsjefen at åpenBIM er veien å gå.

– Felles standarder er avgjørende for alle aspekter av den pågående digitaliseringen. Det er ikke vanskelig å se for seg at de dataene vi i dag bruker til å bygge veiene og alle medfølgende komponenter - som for eksempel tunneler, skilting, oppmerking, stigningsgrad - skal kunne leses automatisk og direkte av morgendagens kjøretøy. I dag ruller de første intelligente bilene rundt på norske veier. Bare tenk på hva de kan gjøre for trafikksikkerhet, trafikkflyt og kjørekomfort den dagen de kan kommunisere med smarte veier, sier Qvalben.

Viktig også for åpenBIM
Ifølge daglig leder Anstein Skinnarland i buildingSMART Norge er infrastruktur et satsningsområde. Både nasjonalt og internasjonalt er det om dagen et stort fokus på standarder som tar opp i seg de behovene denne delen av byggenæringen har.

– Det er gledelig at Nye veier har meldt seg inn i vår forening og på den måten bidrar til bedre, mer konsistente og helhetlige standarder for infrastruktur-prosjekter. Jeg opplever Nye Veier som svært fremoverlent og med et oppriktig ønske om å finne nye, smartere måter å bygge vei på, avslutter Skinnarland.

 

 

 

Vekt: 

-9

Skriv ny kommentar