Satser på økt VDC-kompetanse
NTNU fortsetter samarbeidet med Stanford Center for Professional Development og starter mandag 11. januar opp en nytt VDC-sertifiseringskurs.
Kurset ble fulltegnet før påmeldingsfristen.
Det er over 200 deltakere fra hele bransjen med en fordeling på 30 prosent på byggherre/oppdragsgiver, 40 prosent innen arkitektur og rådgivende ingeniør og 30 prosent fra entreprenører.
– I tillegg til å være et kompetanseløft for hele BAE-næringen, så er dette også et løft som NTNU gjør sammen med næringen, heter det i en pressemelding fra NTNU.
Studentene jobber i klasser på 20 som følges opp av mentorene: Anita Topdal og Kjetil Johansen fra Forsvarsbygg, Roar Fosse og Kjersti Skjelle Paulsen fra Statsbygg, Jon Sakarias Liknes fra Veni, Emil Björk fra Veidekke, Espen Dahl fra Zenith survey, Øystein Løvdal Knutsen fra Bane NOR, Harald Monsen fra Nye Veier, Inge Handagard fra AF Gruppen, Einar Ruud fra Kruse Smith, Fredrik Davik fra Rambøll, Håvard Sommerseth fra Tekka og Martin Karlsson fra Betonmast. Støtteteamet besår av Øyvind Børstad fra HENT, Gunnar Skeie fra Veni og Steinar Rasmussen fra Hæhre. Fra NTNU er Kamalan Rashasingham kurskoordinator og professor Eilif Hjelseth er emneansvarlig. Fra Stanford University bidrar professor Martin Fischer aktiv under hele kurset.
–Byggherreorganisasjonene har nå virkelig fattet interessen for VDC - og er nå flere enn entreprenørene. Dette betyr to viktige forhold i kommende prosjekter: 1) Byggherrene kommer til å sette krav til reel formell VDC-kompetanse 2) Rollen som byggherre vil endres til å bli mer aktiv og fremoverlent samarbeidspartner. Dette vil resultere i tydeligere samhandling, økt oppgaveforståelse og mer helhetlig digital kompetanse i både prosjektplanlegging og -gjennomføring, heter det i meldingen.
Første kurssamling 11. - 15. januar 2021 gjennomføres nettbasert, som følges opp av to to-dages samlinger før og etter sommerferien.
VDC står for Virtual Design and Construction, og er et helhetlig rammeverk for prosjektplanlegging og gjennomføring med støtte av digital teknologi.