Demonstrerte ny spennende bruk for maskinlesbar håndbok for bruinspeksjon – Areo vant konkurransen
Nylig arrangerte Statens vegvesen en demodag der nye bruksområder for deres maskinlesbare håndbøker stod på dagsorden. I hard konkurranse mellom fem aktører, ble det Areo som stakk av med seieren og premiepotten på 10 000 kroner for den mest innovative bruken av Statens Vegvesens nye maskinlesbare håndboken V441 for bruinspeksjon.
Juryen bestod av juryleder Elin Dalen-Rasmussen fra Statens vegvesen, Aleksander Brage Hansen fra buildingSMART Norge og Lars Wikstrøm fra Triona. Kriteriene juryen så på var i tillegg til originalitet at vinneren måtte demonstrere bruk av lenkede data og semantisk web på en fin måte i egen programvare, og at løsningen burde inneholde samhandling mellom deltakere eller ulike domener for eksempel mellom BIM og sensorteknologi.
- Det er utrolig spennende at Statens Vegvesen inviterer med bransjen for å utvikle teknologi. Denne type aktivering og utfordring er med å pushe oss som programleverandører videre, sier Hans Kristian Grani fra Areo.
Solid forståelse og kreativitet fra alle deltakere
De fem selskapene som demonstrerte nye løsninger for de maskinlesbare håndbøkene V441 for bruinspeksjon og V440 for bruregistrering var: BuildingPoint Scandinavia ved Ole-Martin Fyen, Cowi ved David Fürstenberg, Xtend Technology ved Rune Gjøse og Bengt Eide, Novotech ved Rafael Hegre Cabeza og Areo ved Hans Kristian Grani.
- Demodagen viser tydelig hvordan maskinlesbare håndbøker åpner opp for nye innovative bruksområder i ulike programvareløsninger. Alle deltakerne viste solid forståelse og kreativitet innen sine ulike programvarer, men Areo ga en overbevisende demonstrasjon som også åpner opp for samarbeid med andre og for å kunne utvikle nye produkter i markedet, sier juryleder Elin Dalen-Rasmussen fra Statens vegvesen.
Samarbeid mellom Statens vegvesen og buildingSMART Norge
Håndbok V441 Bruinspeksjon, og håndbok V440 Bruregistrering, er gjort maskinlesbare av buildingSMART Norge på oppdrag fra Statens vegvesen. Demodagen var en avslutning på en måned lang uttestingsperiode i regi av buildingSMART Norge kalt . Alle aktører i bransjen har blitt invertert med i uttestingen. Det har vært tilrettelagt med veiledning og kodeeksempler i en felles portal på GitHub. BuildingSMART Norge har vært tilgjengelig i hele perioden for å svare på spørsmål fra deltakerne.
- Løsningene fra demodagen viser tydelig hvordan maskinlesbare håndbøker åpner opp for nye innovative bruksområder i ulike programvareløsninger. Håndbøkene sikrer konsistens i bruken av koder og betegnelser og kan linkes sammen med datamodeller fra andre fagområder. Dette gir programvareselskapene et solid grunnlag for raskt å kunne utvikle kreative løsninger for effektiv og målrettet forvaltning, drift og vedlikehold av en voksende portefølje av stadig mer avansert infrastruktur i et stadig tøffere klima, sier juryleder Elin Dalen-Rasmussen fra Statens vegvesen.
En satsing på W3C-teknologi
Håndbøkene er gjort maskinlesbare med Lenkede Data og Semantisk Web (LD/SW)-teknologi. Bak dette begrepet ligger det en stor samling av åpne standarder, for det meste forvaltet av World Wide Web Consortium (W3C). Dette er en relativt lite brukt teknologi innenfor bygg og anlegg, men har vært i bruk i flere år innenfor andre industrier. Denne teknologien har vist seg å være meget godt egnet for å representere datamodeller og ulike klassifiseringssystemer. Teknologien er spesielt godt tilrettelagt for å koble sammen ulike «spesialist»-modeller som til sammen utgjør «komplette» datamodeller for det aktuelle formålet.
Statens vegvesen arrangerer slike prosesser som denne demodagen munnet ut i fordi de mener at LD/SW er en spennende teknologi for å gjøre håndbøker og kodeverk tilgjengelige på et åpent maskinlesbart format. Håpet er å kunne videreføre dette digitaliseringsinitiativet slik at også andre håndbøker og kodeverk blir tilgjengelig på denne teknologien. Dette vil være et viktig bidrag for å tilrettelegge for en effektiv forvaltning av samferdselsinfrastrukturen i tiden framover.
Juryens begrunnelse:
Juryen ønsker først og fremst å takke alle deltakere for tiden dere har satt av. Det er spennende arbeid som vises, og det er gledelig å se at nye aktører kommer på banen. Oppsummert ble det vist gode demonstrasjoner for bruk av ontologi som teknologi for å stille krav til informasjon og dataflyt.
Novotech viste et modellorientert webgrensesnitt med fokus på open Source. Xtend Tecnology ga en solid demonstrasjon av hvordan vedlikehold av eksisterende bruer kan gjøres modellorientert, og vi fikk innsikt i en komplett løsning for inspeksjon og bruforvaltning. Ved å benytte ontologien på prosesskodene R761 og R762, viste COWI hvordan teknologien kan tas et skritt videre.
Juryen vi fremheve Buildingpoint Scandinavia og Areo, for å vise tydelige case og detaljerte prosesser for implementering av V441, samt kobling mot V440.
Best var Areo som nok engang viser stor forståelse for det brede spekter innenfor Vegvesenets oppgaver og samferdselsbehov innen dataflyt. Areo inviterer oss inn i sine tanker, demonstrerer åpent hvordan ting er løst, og åpner på den måten opp for samarbeid med andre. Areo har også vært aktive i Github-communityet. Areo bidrar til en større forståelse av hvordan åpne data i Statens Vegvesen, gir markedet mulighetsrom til å utvikle nye produkter og tjenester.
Statens vegvesen viser med dette at prosjekter som BOLC og digital utvikling i vegprosjektene, bidrar til økt tilgang på åpne data, gjennom bruk av ontologiene V440/V441 og semantisk web/linked data-teknologi.