Grefsenkollveien 16
BIM-støttede prosesser:
AF Gruppen jobber i dag aktivt med å benytte seg av BIM. Ved å utnytte det potensiale som ligger der jobber vi for å strømlinjeforme byggefasen og det samarbeidet som kreves der, samt prosessene både i forkant og etterkant der vi er involvert. Som resultat fokuserer vi på kvaliteten på våre produkter og hvordan veien til et godt produkt kan bruke BIM for å oppnå best mulig resultat for våre kunder. Samtidig ønsker vi å fokusere på å være innovative og fremtidsrettede i vårt arbeid, og ser derfor på det som en nødvendighet å satse på områder der ny teknologi kan hjelpe oss i vårt arbeid for å oppnå den kvaliteten vi ønsker å ivareta.
BIM benyttes i dag aktivt i AF Gruppen innenfor kalkulasjon og mengdeuttak i ulike faser, prosjektering, planlegging av byggeplass og logistikk, samt HMS og sikringsarbeid. Ettersom AF Gruppen har fokus på kvalitet jobber vi derfor med utarbeidelse av kvalitetssikringssystemer som ivaretar kvaliteten når man samtidig får utnyttet større grad av de ressursene og mulighetene som ligger i det å bruke BIM i ulike prosesser.
Hvordan brukes åpenBIM/buildingSMART i prosjektet?:
AF Gruppen benytter BIM på de prosjektene hvor det foreligger et modellgrunnlag, og i dette tilfellet forelå det modell fra RIB på tidlig stadium og ARK konverterte til 3D etter enighet om at dette skulle bli et BIM-prosjekt. På Grefsenkollveien 16 ble de tekniske rådgiverne kontrahert med krav til BIM, under forutsetning at det ble benyttet åpen BIM (IFC) som felles resultatformat. Disse modellene har blitt benyttet til sammenstillingsmodeller, visualisering, prosjektering/kollisjonstesting og riggplanlegging. Siden dette er et pågående prosjekt vil også disse modellene benyttes i produksjon, og det arbeides med utarbeidelse av stenderplaner og liknende for å få levert riktige mengder på rett sted til rett tid, samt som veiledning for fagarbeiderne på grunnlag av disse. Modellene er foreløpig tilgjenglig på byggeplasskontoret, men er tenkt å få ut på byggeplassen på en mer dynamisk måte så fort systemer for dette foreligger.
Modell (alle fag):
ARK, RIB, RIE, RIVr, RIVv
Simulering (kollisjonskontroll, kalkyle, visualisering, …):
Solibri, MAP/iLink, VBE/Solibri/Revit
Positive effekter:
Vi ser besparelser i tid i forhold til mengdeuttak i ulike faser, samtidig som nøyaktigheten og sikkerheten i mengdene blir meget stor. I prosjekteringen ser vi en økt forståelse for prosjektet mellom de prosjekterende i tillegg til at modellene og kollisjonskontroller har hjulpet oss til å avdekke problemområder på et sannsynligvis tidligere tidspunkt enn tradisjonelt. I riggplanleggingen har vi hatt en unik mulighet til å prosjektere stillas og sikringsarbeid på et tidlig tidspunkt med svært stor nøyaktighetsgrad og oversikt over hvordan arbeidssituasjonen kommer til å bli etter hvert som prosjektet tar form i produksjonsfasen. Generelt ser vi en økt forståelse for prosjektet i alle ledd og modellene blir blant annet vist på storskjerm i allmannamøter i tillegg til prosjekteringsmøter osv.
Utfordringer:
I startfasen erfarte vi noen problemer rundt det å få felles nullpunkt i modellene da de forskjellige programvarer som benyttes håndterer dette på noe ulik måte. Dette var ingen stor utfordring, og lot seg løse greit etter en gjennomgang av vår BIM-spesifikasjon. Slik vi ser det i dag ligger en del av utfordringen i det å utarbeide gode systemer som ivaretar kvalitetssikring samtidig som vi får benyttet modellene i produksjonen. Vi fokuserer på å benytte BIM på en måte som gjør at vi ikke tilbringer mer tid på brakkeriggen, men er aktivt ute i produksjonen og kan benytte BIM som hjelpemiddel der. Dette kan være en utfordring i dag, men de erfaringene vi opparbeider oss, blant annet fra dette prosjektet, er viktige for å oppnå en god arbeidsprosess ved bruk av BIM.
Vekt:
-20
Skriv ny kommentar